Set cuiners i cuineres competiran a la semifinal barcelonina de la Lliga del Porc i la Forquilla diumenge, dia 6 de setembre a la Garriga
El porc serà el gran protagonista de la semifinal barcelonina de la Lliga del Porc i la Forquilla, diumenge vinent, dia 6 de setembre, a l’espai Can Luna de la Garriga. Set cuiners i cuineres de la província de Barcelona s’enfrontaran als fogons per ser un dels tres finalistes que passaran a la final catalana que es disputarà a Lleida el diumenge 27 de setembre en el marc de la Fira MOS – Sant Miquel. Tarragona, Lleida i Girona ja van seleccionar els seus representants durant els mesos de juny i juliol a les corresponents semifinals de Tarragona, Torrelameu i Santa Coloma de Farners.
Els participants seran Juli Alcoriza de l’Andreuenc de Sant Andreu de Barcelona; Miriam Chica de L’Encis de La Garriga; Marta Cuch del Refugi d’en Cuch de Granollers; Perfe Albaladejo i Marc Genis de El Nou Desmai d’Aiguafreda; Sonia López del Racó del Mercat de Barcelona; Crisitina Candelich de Can Candelich de Samalús; i Álex Fernández Moreno de Masia 4 rellotges d’Argentona.
De l’orella als peus, passant per la llengua, el ventre, o fins i tot la sobrassada, els participants han preparat plats contundents, saborosos i amb una clara vocació de reivindicar el producte i la cuina tradicional. Una radiografia, en sis plats, de la riquesa de l’esmorzar de forquilla contemporani.
Impulsada pel Grup de Sanejament Porcí de Lleida i Como Pomona, amb el patrocini de BonÀrea, Gust de Lleida, Carviresa, i el suport de la Generalitat de Catalunya, la Lliga del Porc i la Forquilla és una competició que reivindica l’esmorzar de forquilla com una de les expressions més genuïnes de la cuina popular catalana.
Set propostes d’esmorzar de forquilla amb porc
Juli Alcoriza, de l’Andreuenc de Sant Andreu (Barcelona), guanyador de l’edició 2025, presentarà un Fricandó d’orella de porc amb carquinyolis fets a casa, una combinació que recupera la cuina de cassola i hi incorpora l’elaboració pròpia.
Miriam Chica, de L’Encís de la Garriga, proposarà uns calamarsets farcits de sobrassada amb allioli suflat i ceba cruixent, un original mar i muntanya que juga amb textures i contrastos.
Marta Cuch, del Refugi d’en Cuch de Granollers, presentarà al jurat uns peus de porc en salsa de ceps amb tòfona.
Mentre que Sònia Hernández Boix, del Nou Desmai d’Aiguafreda, competirà amb uns peus de porc mar i muntanya.
L’Àlex Fernández de la Masia 4 Rellotges d’Argentona també optarà per les manetes amb el seu plat de Peus de porc guisats amb cargols picantons.
Per la seva banda, Sonia López, del Racó del Mercat de Barcelona, defensarà uns Peus de porc a la catalana, una proposta amb productes de proximitat i esperit de cuina popular, segell de la casa.
Tancarà el grup Cristina Candelich, de Can Candelich de Samalús, amb un Estofat de mongetes, ventre i llengua, una recepta de cullera que recupera alguns dels ingredients més tradicionals de la cuina catalana i reivindica el valor gastronòmic de les parts menys nobles del porc.
Un jurat que coneix bé la cuina de forquilla
Les set propostes seran examinades per un jurat format per cinc professionals vinculats al periodisme gastronòmic, la cuina i la divulgació. Albert Molins, periodista de La Vanguardia; Jonathan Nuevo, divulgador especialitzat en esmorzars de forquilla; Marta Clot, sommelier i creadora de contingut; Mike Cano, cuiner i creador de contingut, i Ferran Caldes, periodista de la revista Cuina, seran els encarregats de valorar les elaboracions i decidir quines propostes mereixen continuar endavant en la competició.



